Gratis Rejsedagbog

billeder..

Humør: Glad
Gemt: 2006-04-19 23:53

her er et billede til aconcagua taget i bacecamp 2 uger for toppen med vores finske venner fra hojre toke marko haiko nicolai michael..

Permalink Kommentarer (0) Trackbacks (0)

siden sidst..

Humør: Glad
Gemt: 2006-04-19 22:58

hej ikke saa meget er skedt michael har ligge paa vaerelset med dirra og opkast siden den 17 han er nu frisk igen nu har nicolai mild dirra hehe...
nicolai var forleden ude for at kobe cola og mad til michael blev han spyttet i nakke og wupti saa var der 70 kr mindre i lommen paa ham...
saa de naeste dage skal gaa med at michael leger rig turist nede paa markede og nicolai som vagt paa afstand naar tyven saa slor til ..
kommer de til at laere alt det kedelige fra boksning at kende og saa turist policia.. :cool:
Permalink Kommentarer (0) Trackbacks (0)

aconcagua

Humør: Neutral
Gemt: 2006-04-17 06:29

hey danmark her er lidt om vores ferie ...

vi fik lyst til at blive bjerbestiger for et aar siden men nu har vi tiden til at komme afsted ..
vi starter med at vaelge aconcagua som maalet forsoger at faa lidt hjaelp paa www.outsite.org under forum bestigning af aconcugua kan i se hvilken hjaelp vi fik....
ps helle har aldrig naaet toppen..

saa vi tog bare afsted vores plan var at blive venner med nogle der vidste noget om bjerbestigning i bace camp det maa man sigde at det lykkedes..

acouncagua
vi floj til santagio den 17 feb lejede det nodvendige udstyr sov paa politigaarden da de ikke kunne lide at vi sov paa gaden hehe.
startede inmarcen til confluncia 3600 meter med 30 og 25 kg paa ryggen den 19 feb, ligger ud med at redde os en 1 grads forbraendning i ansigtet der. Solcrem faktor 2 er aabentbart ikke saa god i den hojde saa nu forgaar resten af turen i bratislava (elefanthue) helt daekket af for solen det var meget varmt...
naestedag gaar vi mod bacecamp slaar telt op efter 10 km sammen med nogle soldater naeste morgen gaar vi de sidste 11 km til bace camp plaza de mules i 4300 meters hojde ..
michael er hojde syg fra starten det kommer til at vare ved det meste af turen
da michael har en puls pa 70 hvor alle andre pa bjerget har en paa 125 og hans ild procent er paa under 70 hvor man skal have 85 for at gaa vidre venter vi 2 dage i lejeren hvorefter vi gaar op til camp canada 5000 meter .
nogledage gaar med at vandre op og ned fra canada for at afklimatisere efter en uge ca kommer vi op i nido 5500 meter hvor michael for det meget skidt..
da der bliver varslet meget daarligt vejr den naeste uge vaelger de fleste at forlade bjerget sa nu er vi ca 40 personer tilbage i bacecamp
en del dage gaar med at gemme os i teltet for uvejret hvor vi laver mad og te ..
da det bliver ok vejr igen tager vi en afkimatesirings tur til nido med vores mountainven haiko(FUCK) fra findland han ville sovede oppe saa han har taget en alt for stor taske medhan kan ikke baere den og er ufattelig langsom vi bliver nod til at hjaelpe ham og det ender med at vi aldrig naar at finde nido da det er blevet nat
michael er igen hojdesyg haiko er dehydret og raaber fucking fuck hele tiden nicolai er ude for at finde en stove haiko havde liggene i nido men finder den ikke ..
michael og haiko saetter telt op paa bjerget hvilket haiko absolut vil have gravet et perfekt hul til i snen vi ender med at sove 3 mand i et utroligt lille telt med kun en sovepose vi tommer haikos taske ud paa gulvet for at isolere for kulden da vi ogsaa kun har et liggeunderlag
i ca minus 15 grader hele teltet bliver fyldt med is der hele tiden falder ned i hovdet paa os meget sjov og kedelig nat...
naeste dag starter vi med at bruge 4 timer paa at faa haikos taske op i nido bagefter tager vi til bace camp for at faa kraefter igen vi havde ikke faaet mad og kun meget lidt vand i over 24 timer
naeste dag hos laegen er michael pludeslig afklimateseret saa er vi klar til toppen tror vi..
efter nogle dage gaar vi op til nido igen sammen med haiko som var kommet ned fra nido nogle dage inden da hele lejeren blev evakueret pga daarligt vejr, vi har nu ogsaa vores nye ven mattihas fra tyskland
med vi camper i nido forsoger at komme til berlin 6000 meter dagen efter men michael ender med at ligge i snen og kan ikke komme vidre pga hojdesyge igen.. vi gaar tilbage til nido og sover et par dage , tager derefter til berlin med matthias og hakio .planen er toppen naeste morgen men de andre vil ikke pga daarligt verj nicolai har hojdesyge for forste gang men vi naar alligevel halvejs til toppen som afklimatisering tur. vi for det begge daarligt tager ned i nido for at sove i mathias telt men det meste af lejeren er blaest vaek der har vaeret meget daarligt vejr aabentbart ...
vi foresaetter ned til bace camp hvor vi hviler nogle dage .. campen er naesten ved at vaere tom de fleste expidtioner er taget ned fra bjerget .. der er ca 15 klatre tilbage nu..
vi er nu blevet saa gode venner med pladsens laege at han forslaar at vi kan tage toppen sammen han forsogte sidste aar men nogle englaendere havde efterladt deres kammarat 200 meter fra toppen han var bevistlos saa laegen fik reddet ham istaedet for toppen..
med paa vores expidition har vi ogsaa chuck norris fra geo trek en park ranger og der skulle have vaeret en fra mountain rescuepolice med men han kunne ikke naa det alligevel ..
vi tager til nido og efter 2 dage er vejret ok til opstigningen til toppen..
vi starter den 13 marts kl 3 om natten med at smelte sne og lave mad til turen vi gaar kl 5 om morgen .
i berlin giver park rangeren op det er noget daarliger vejr end vi havde regnet med .. vi andre forsaetter efter et lille hvil som forgig med at faa mere toj paa og hoppe rundt for at faa varme i fodderne ..
vi naar til plaza indipendisa hvor der ligger end lille hytte der blev blaest i stykker for nogle aar siden.. fra nu af er der daarligt vejr saa meget blaest at vi nogle gange falder og andre gange ikke kan gaa frem ad vi naar toppen kl 17 om aftenen de sidste 100 meter er michael saa langt vaek pga hojden at han naesten ikke kan gaa og slet ikke taenke saa nicolai staar for navigering .. laegen og chuck norris er gaaet lidt i forvejen vi er utrolig langsomme holder pause hver 10 skridt..
vi er paa toppe i ca 5 min for taget nogle billeder michael har svaert ved at staa op han vil hels bare sove der oppe ...laegen er saa glad at han naesten graeder der han ser os komme der op .. chuck norris danser rundt korset der er paa toppen det er 6 gang han er der oppe..
kommer tilbage til til nido sent om natten ..
har det begge super godt .. bruger en ekstra dag i nido inden vi tager ned til bace camp som i mellem tiden er blevet helt tomt for mennesker ca 5 klatere tilbage der bruger igen en dag med mad og kakoe gilde for vi tager ned til confluencia naeste morgen hore vi danskere michael vaelter ud af teltet og hilser paa dem da de forstaar at vi har vaeret paa toppen bliver vi naesten omtalt som guder det ville vaere dejligt hvis det kan vaere lidt endnu hehe..
de tager billeder af os og forklare os at vi maa vaere de yngste fra danmark der har vaeret paa toppen ..saa det maa vi lige prove at finde ud af...
samme dag gaar vi til udgangen af bjerget hvor vi faar et lift til busstoppestedet der ligger 8 km der fra det var virkelig sjovt at kore i bil efter 27 dage hvor vi kun havde gaaet... det gik rigtig staerkt..
ved bussen snakke vi med nogle canaider der sener kommer til at hjaelpe os i iguasus argentina..

nogle dage gaar med at fejre sejeren i mendoza med vin kod whisky og spanske piger som desvaere kun kan scores med et lidt bedre spansk end vi har laert paa bjerget ... saa naest plan er at laer spansk..
da vi er ved at sende vores udstyr hjem paa posthuset for vi stjaalet vores vaerdi taske som indholdte begge pas alle id papier naesten alle penge alle biliter til fly og bus og vores kriditkort.. forsoger at faa hjaelp paa konsulatet men konsulate