Gratis Rejsedagbog

asien2013 » Beretninger » Bhutan - Tordendragens Land

Bhutan - Tordendragens Land

Druk Airlines. Det tegner godt tænkte vi, da vi steg om bordi flyet til Paro i Bhutan – Tordendragens land. Total Sunny Beach. Bhutan erdog alt andet end drukture og Sunny Beach. Selvom marihuanaen gror frit langsvejene, er al rygning forbudt overalt i landet og medbragte cigaretterbeskattes hårdt i lufthavnen. Kontrasten til Kathmandu er slående. Hvor Kathmanduer larmende, beskidt, påtrængende og det gælder om at røre (og dytte) ved altting, er Bhutan frisk, rent og tilbageholdende. Her rører man max ved etbedehjul.

I Kathmandu fik vi købt diverse trekkingting, og vi så enægte barnegudinde i et vindue. Hun viste sig hver dag kl. 16.00 i et parminutter. Vi havde selvfølgelig ladet os overtale af en guide til at bliveguidet rundt på Durbar Square, hvor han fortalte om de forskellige templer ogtraditioner.

Men nu er vi altså i Bhutan. På første klasse. Vi betaler270 dollar om dagen hver for at være her. Det har kongen bestemt, at alleturister skal. Han har også besluttet at sløjfe GNP til fordel for GNH – Gross NationalHappiness. Snedigt, når ens land ikke er særligt rigt. Først synes vi 270dollar var meget dyrt, og vi var meget i tvivl om, vi overhovedet havde råd tilat tage hertil. Men de 270 er inklusiv alt – mad, guide(r), entreer, egenminibus med chauffør og hotel med træk og slip og små shampooflasker. Ikke såsært, at vi møder flere gråtippede amerikanere.  I går turede vi rundt i Paro-dalen og sådiverse templer – et helt tilbage fra 700-tallet. Dalen er omgivet af højebjerge til alle sider. Paro ligger i 2200 meters højde og indflyvningen foregikmellem stejle skråninger med skarpe sving, ind til en meget kort landingsbaneviste sig forude. Det skulle efter sigende være en af verdens smukkestelufthavne at lande i. Vi er ikke uenige.

National sporten i Bhutan erbueskydning, som i gammel tid blev brugt til at jage krigeriske tibetanere påflugt. Dette skulle vi selvfølgelig også prøve. 15 runder af et skud iklædtfolkedragter, som resten af befolkningen går rundt i til daglig (i hvert fald næstenalle). Søren vandt piledysten med 2 træffere ud af 15 mod Majs 0 træffere ud af15 – hvilket Maj primært mente var begynderheld, og det faktum at hun sigtedemed det forkerte øje. Vi var dog begge enige om at vi nok ikke ville kunneafværge en tibetansk invasion.

I dag var vi oppe kl. 5 for at trekke til Tigers Nest – et tempeli knap 3000 mester højde placeret på en stejl bjergskråning. Ifølge legendenfløj Guru Rinpoche (en slags buddha Gud) derop på en tiger for at overvinde en lokal dæmon, som havdetaget bolig i klippen. Turen tog lidt under to timer og foregik, før varmen togtil og vi var de første til at nå templet. Efter turen op og ned var vi i etHot Stone Bath – et træbadekar hvor hvidglødende sten placeres i enden for atgøre vandet meget varmt. Stenene er fra den lokale flod og indeholder derfor enmasse mineraler som afgives til vandet. Dejligt.

De næste par dage står den på overnatning i det fri, da viskal trekke fra Paro til Thimphu.

Bhutan er et fantastisk land, som indtil videre har overgået vores vildeste forventninger.

Beretnings info

Billeder

• Der var fri bar....

• Vores Guide Pemmu og Maj ser på Dzong (fort).

• Sørens præmie efter 2 pletskud

• Vores hotel i Bhutan

• Tigers Nest

• Måske er dette grunden til stor GNH i Bhutan...