Gratis Rejsedagbog

nordic » Beretninger » tømmerflådetur

tømmerflådetur

Her følger en lille beretning om en sejltur med tømmerflåde i klarälven i Sverige.

Pga. varmen kørte vi mandag aften kl. 23.30 og var fremme i årjäng tirsdag morgen kl. 07.30.

Her tog vi 2 overnatninger på Sommervik swecamp, sejlede i kano, fiskede, badede og hyggede os med andre danskere.

Derefter kørte vi til Trysil i Norge, hvor elven hedder Trysilelven, som er en lidt vildere version af klarälven. Der overnattede vi 1 gang.

Næste morgen fulgte vi elven ned i sverige, ned til Sysselbäck, hvor vi overnattede 2 gange. Begge aftener var der et forrygende regn og tordenvejr, hvor vores telt, et Outwell montana, virkelig kom på prøve. Trods timers vildeste skybrud og til sidst flydende i en mindre sø, kom der ikke en dråbe vand ind. Da vi tog videre derfra måtte vi lade teltet stå, fordi det stadig var vådt på ydersiden. Det hentede vi så senere efter tømmerflådeturen.

Søndag d. 23 juli ankom vi til vildmark i värmland i Gunnerud hskulle have udleveret vores udstyr og have instruktion i knob, bygning, padle og stageteknik.

Vi overnattede på pladsen,i det telt som var i udstyret, sammen med en masse andre, hovedsalig svenskere, tyskere, hollændere og englændere. Vi var de eneste danskere.

Næste morgen, efter morgenmad og sammenpakning af udstyr, var der kl. 07.30 læsning af udstyr og div. på lastbiler og andre kørertøjer. Ca. 08.15 kørte vi en 45min. lang tur i bus til Osebol, hvor byggepladsen lå. Vel fremme fik vi anvist vores pladser, hvorfra vi skulle opsamle vores tømmerstokke, og rulle dem ned i elven.

På grund af travlhed, det hårde arbejde og fordi vi det meste af tiden stod i vand til navlen, glemte vi at tage billeder fra byggepladsen.

En tømmerflåde består af 3 lag tømmerstokke, som surres sammen i lagvis oven på hinanden.

Nederste lag er store stokke med høj flydeevne, mellemste lag er mindre, men alligevel tunge stokke og øverste lag er rafter der fungerer som gulv. Tilsidst surres en stok på som bænk.

Da den første del af flåden, med målene 3x3m, var færdig kl. 14.30, kunne vi begynde opbygningen af del 2.

Det viste sig at blive både mere hårdt og besværligt end første del, fordi tømmerstokkene nu skulle hentes længere væk på pladsen, fordi de nærmeste i området var blevet brugt.

Da vi havde bygget anden del, skulle de to dele surres sammen, så de blev til en flåde på 3x6m.

Til sidst skulle der rejses rafter, der skulle krydses i toppen, så man kunne lægge en presenning over så man kunde sidde i læ for regn og sol.

Så VAR VI KLAR!

Beretnings info

Billeder

• på vej mod årjäng,0530, mødte vi denne elg

• kanotur. Årjäng

• Morten, en af vores danske naboer.

• badepladsen på sommervik swecamp

• godnat

• Trysilelven

• sysselbäck Camping

• Man kan godt padle i en regnvandssø

• Efter skybrud

• Morgenbilled.kl.0530

• Telt og udstyr efterses på mødepladsen i gunnerud